STATUT
Krakowski Teatr Scena STU w Krakowie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Krakowski Teatr Scena STU, zwany dalej „Teatrem” , działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. Nr.13, poz.123 ze zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Teatr jest samorządową instytucją kultury, której organizatorami są Województwo Małopolskie i Gmina Miejska Kraków w zakresie ustalonym w zawartej przez organizatorów umowie.
- Teatr jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo Małopolskie pod numerem RIK 3/99 z dnia 1 stycznia 1999 roku i posiada osobowość prawną.
- Siedzibą Teatru jest Kraków , a obszarem jego działalności Rzeczpospolita Polska ze szczególnym uwzględnieniem województwa małopolskiego. Teatr ma prawo wystawiania spektakli także poza granicami kraju.
- Teatr używa pieczęci podłużnej o treści : Krakowski Teatr Scena STU w Krakowie.
ROZDZIAŁ II
Zakres działalności
§ 3
Celem działalności Teatru jest tworzenie i upowszechnianie historycznego i współczesnego dorobku kultury teatralnej narodowej i światowej, a także pielęgnowania i ochrona dóbr kultury, zwłaszcza w dziedzinie teatru.
§ 4
Teatr realizuje swoje cele określone w § 3w szczególności poprzez :
- prowadzenie działalności na zasadach teatru impresaryjnego;
- przygotowanie i prezentacja dzieł dramatycznych ;
- tworzenie warunków dla edukacji kulturalnej;
- tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi twórczości i talentów artystycznych;
- zapewnienie ochrony dziedzictwa narodowego poprzez pielęgnowanie pamiątek i tradycji Teatru;
- wymianę dorobku artystycznego i myśli twórczej z innymi teatrami w kraju i zagranicą;
- współdziałanie z państwowymi i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi oraz z organizacjami pozarządowymi i osobami prywatnymi z kraju i z zagranicy
§ 5
Dla realizacji swoich zadań Teatr , we własnym zakresie lub w ramach współpracy z innymi instytucjami, organizacjami i podmiotami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi może:
- zatrudniać twórców, wykonawców oraz innych specjalistów
- współdziałać z organizacjami społecznymi działającymi w dziedzinie kultury, a także z ośrodkami naukowymi, fundacjami oraz organizatorami festiwali, kongresów i innych przedsięwzięć
- realizować transmisje i nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne, filmowe, video oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku
- organizować kursy, seminaria, warsztaty i wystawy lub w nich uczestniczyć
- prowadzić działalność wydawniczą
- prowadzić inne szeroko pojęte formy działalności kulturalnej
ROZDZIAŁ III
Organizacja i zarządzanie Teatrem
§ 6
- Organizację wewnętrzną Teatru , w tym zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora naczelnego Teatru, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Małopolskiego oraz działających w Teatrze organizacji związkowych.
- Dyrektor Teatru może wyodrębnić i znosić w ramach istniejących działów, dodatkowe komórki organizacyjne i stanowiska oraz zespoły zadaniowe do realizacji określonych zadań.
§ 7
Nadzór nad Teatrem sprawuje Zarząd Województwa Małopolskiego w sposób ustalony w zawartej przez organizatorów umowie.
§ 8
- Teatrem zarządza dyrektor naczelny , zwany dalej dyrektorem, którego powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Małopolskiego w trybie i na zasadach zgodnych z obowiązującymi przepisami w uzgodnieniu z Gminą Miejską Kraków.
- Dyrektor zarządza całokształtem działalności Teatru, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Teatru i jest za niego odpowiedzialny.
- Dyrektor Teatru może równocześnie pełnić funkcję dyrektora artystycznego.
- Dyrektor zarządza Teatrem przy pomocy zastępcy, w tym dyrektora artystycznego z zastrzeżeniem ust.3
- Dyrektora artystycznego powołuje i odwołuje dyrektor Teatru w uzgodnieniu z organizatorami.
- Do zakresu działania dyrektora Teatru należy w szczególności:
- kierownictwo w sprawach działalności podstawowej i administracyjnej
- nadzór nad majątkiem Teatru
- reprezentowanie Teatru na zewnątrz
- przedstawianie właściwym instytucjom i organom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych
- wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń
- dokonywanie czynności z zakresu prawa za pracodawcę wobec zatrudnionych w Teatrze pracowników, w tym powoływanie i odwoływanie zastępcy dyrektora, w tym także dyrektora artystycznego, z zastrzeżeniem ust.3
§ 9
- Przy Teatrze może działać Rada Artysytczno-Programowa , jako ciało opiniodawcze i doradczedyrektora Teatru
- W skład Rady powinni wchodzić przede wszystkim przedstawiciele środowisk twórczych oraz historycykrytycy teatru. Członków Rady powołuje i odwołuje samodzielnie dyrektor. Organizator możedelegować swojego przedstawiciela do pracy w Radzie Artystyczno-Programowej.
- Rada Artystyczno-Programowa działa na podstawie opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przezdyrektora regulaminu.
ROZDZIAŁ IV
Gospodarka finansowa Teatru
§ 10
- Teatr prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu iprowadzeniu działalności kulturalnej
- Działalność Teatru finansowana jest z budżetu organizatorów, dochodów własnych , dotacji celowych jednostek samorządu terytorialnego, środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
- Podstawą gospodarki finansowej Teatru , jest roczny plan działalności zatwierdzony przez dyrektora Teatru, z zachowaniem wysokości dotacji z budżetu organizatorów.
- Roczne sprawozdanie finansowe Teatru zatwierdza Zarząd Województwa Małopolskiego.
§ 11
Do składania w imieniu Teatru oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych i majątkowych uprawniony jest dyrektor Teatru lub osoba prze niego upoważniona.
ROZDZIAŁ V.
Postanowienia końcowe.
§ 12
Połączenia , podziału lub likwidacji Teatru może dokonać Sejmik Województwa Małopolskiego na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach, w uzgodnieniu z Gminą Miasta Kraków.
§ 13
Zmiany w statucie Teatru mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.